Tuesday 4 November 2014

Resepi 8: Kek Marble Susu.. Super moist dan gebu

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera
Kek marble susu resepi Chef  Norzailina ni Niza dah cuba dan memang sedap dan gebu. Resepi Niza ambik dari Dapur Tanpa Sempadan. Blog Dapur Tanpa Sempadan ni memang selalu menjadi sumber rujukan Niza bila memasak. Terima kasih Che Mat sebab menjadi sumber inspirasi pada Niza dalam menyediakan juadah untuk keluarga. Mak Niza memang peminat tegar kek evergreen macam kek butter ni.
Banyak resepi kek Che Mat Niza dah cuba dulu tapi masa tu tak ada pula datang seru nak buat blog sendiri. Kek marble trio memang the best. Trademark CMG mek marble tu. Niza cuba pulak resepi hasil perkongsian Chef Norzailina sebab CMG pun kata gebu.. Sedap..

Kek ni buat dalam kelam kabut bila mak call ajak pergi melawat adik yang baru berpindah ke rumah baru. Mak kata pkl 2 ptg kita jalan.. Niza pun terus keluarkan butter dan google resepi kek butter. Hasilnya memang tak mengecewakan.. Elok siap masak terus bawak masuk kereta dengan loyang2 sekali.. Kami lunch kat rumah adik dan makan kek sebagai desert.. Tak lupa,jeruk mangga asam boi yang tengah meletup sekarang pun ada.. Tapi x sempat nak ambik gambar.. Pkl 3:30ptg kami baru lunch.. Memang dah kebuluran jadinya semua makan mcm x mkn setahun punya lapar.. Haha

Tq CMG dan Chef Norzailina.. Niza letak resepi kat sini pulak.. Semoga Allah murahkan rezeki CMG dan Chef Norzailina..



KEK MARBLE SUSU
resepi: Norzailina Nordin

Bahan-Bahannya :
250 g mentega (nak sedap guna mentega berkualiti tinggi)
230 g gula halus
2 camca teh ovallate
4 biji telur gred A
270 g tepung halus*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
60 g susu pekat manis
2 camca besar serbuk koko
2 camca besar susu cair
1 camca teh coklat emulco

Cara membuatnya :-)

  1. Pukul mentega, ovallate dan gula halus hingga putih. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gula hancur. Masukkan susu pekat dan gaul rata.
  2. Perlahankan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata. Bahagi adunan kepada 2 bahagian yang sama banyak. Satu dibiarkan tanpa warna dan satu bahagian di campur dengan susu cair, serbuk koko dan coklat emulco. Gaul hingga sebati.
  3. Tuang secara berselang seli antara adunan tanpa warna dan adunan coklat dalam tin yang telah dilenser dengan mentega dan dasarnya dialas dengan kertas minyak. Kemudian buat beberapa pusingan dengan menggunakan chopstick.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 30 - 35 minit. Sejukkan 5 minit sebelum dikeluarkan dari tin. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan dan hias ikut suka..

No comments:

Post a Comment